Režimi rada aprata

Gotovo svi digitalci u današnje vrijeme imaju standarne i dodatne režime rada i podešavaju se na glavnom selektoru (točkiću) na vrhu aparata.

Imamo sljedeće osnovne režime:

  • P – program režim rada (nije Profesional kako neki ljudi tvrde :)) – u ovom režimu rada aparat će sam određivati vrijednost otvora blende i trajanja ekspozicije na osnovu kadra i fokusnih mjernih tački i neće aktivirati blic na tamnim kadrovima
  • S – prioritet okidača (shutter priority) – u ovom režimu rada mi treba da odredimo trajanje ekspozicije pomjeranjem točkića a aparat će sam na osnovu mjerenja odrediti otvor blende
  • A – prioritet otvora blende (aperture priority) – u ovom režimu rada mi treba da odredimo otvor blende (f-stop vrijednost) a aparat će sam na osnovu mjerenja da odredi trajanje ekspozicije
  • M – manual režim rada – potpuni manuelni režim – u ovom režimu rada sve parametre (otvor blende i trajanje ekspozicije) određujemo sami ručno

(vidimo da su oni i zaokruženi u jednu cjelinu)

P, S i A režim spadaju u automatske režime jer aparat u svakom od ovih režima određuje neke vrijednosti na osnovu mjerenja.

Imamo i predefinisane režime kao što su

  • scene
  • portrait – namjenjen za slikanje portreta
  • landscape – namjenjen za slikanje pejzaža
  • macro – makro fotografija
  • sport – sportske scene
  • itd…

I uvijek imamo i

  • AUTO režim rada – aparat određuje sam sve vrijednosti, čak aktivira i blic kada se za tim ukaže potreba

U zavisnosti od modela aparata takvi su i predefinisani režimi.

Koji režim se najčešće koristi ?

Ja recimo najčešće koristim režim A – aperture priority jer jednostavno, u zavisnosti od toga šta mi treba, mjenjam samo otvor blende, ako mi treba pejzaž idem točkićem na f22 ako mi treba portret idem na f2.8 itd…

Ako ipak želim nešto posebno onda korsitim M – manual režim i sam podešavam sve parametre.

Ako bih trebao da slikam moto trke ili slično, prebacio bih režim rada na S – shutter speed priority pa bih se igrao samo sa trajanjem ekspozicije, da zamrznem motor idem točkićem na 1/400 ili ako želim efekat motora u pokretu idem na nešto duže trajanje, recimo 1/80.

U slučaju da je ispred mene kadar koji će se desiti u dvije sekunde ići ću na AUTO ili P režim pa šta bude, jer neću imati vremena da isprobam šta bi bilo kad bi bilo… to je momenat koji će zauvijek proći.

Prebacimo točkić sa AUTO režima na neki drugi režim, recimo M !!!

Znam jako dosta ljudi koji koriste fotoaparate i nikada praktično nisu pomjerili točkić sa AUTO režima na neki drugi režim, ne znaju ni šta bi to značilo… tu je nastala anegdota i o P režimu gdje ljudi misle to je profesionalni režim a ja nisam profesionalac 🙂

Slobodno prebacite Vaš točkić sa AUTO na recimo M režim i poigrajte se sa parametrima, doći ćete do fantastičnih otkrića.

Leave a Reply

